torsdag 2. april 2009

Bruk av PC på skolen


Vi må alle bruke PC på skolen, fordi det ble bestemt. Så vi fikk en billig PC som vi betaler litt for selv. Den er utrolig tung å slepe med seg til skolen hver dag, spesielt når vi i tillegg har verdens tyngste norskbok og franskbok og andre bøker som skal med.
Sekken blir ulidelig tung og vi ødelegger ryggen. I tillegg til dette så ødelegger man hender, skuldre og nakke av å skrive på pc hele tiden. Den statiske bevegelsen det er å skrive på data gjør at vi ødelegger hånden. Og vi har i tillegg ikke fått noen informasjon om hvordan vi unngår skader!

Siden jeg begynte på videregående har synet mitt også blitt dårligere fordi jeg sitter og stirrer inn i en pc skjerm som er rett forran meg. Når jeg til tider må se opp fra wikipedia eller word dokumentet jeg jobber med så ser jeg ingenting. Synet mitt bruker mye lengre tid på å stille seg inn enn det det pleide fordi det har lært seg at det er unødvendig å se langt!

Jeg har ødelagt håndleddene mine ved å spille piano og å bruke pc, og det er antagelig noe som jeg vil dra med meg hele livet.

I tillegg er den ekstremt distraherende! Når jeg hører på læreren snakke får jeg mye bedre med meg hva hun eller han sier hvis jeg for eksempel pusser fløyta eller tegner noter. Men når jeg er på nettet så har jeg jo muligheten til å gå inn og lese japanske mangaer, eller sjekke mailen min.

I fag der jeg har problemer, slik som i naturfag prøver jeg nå å ikke ta opp datamasiknen slik at jeg ikke vil bli fristet til å spore av fra den vanskelige informasjonen og google noter i steden for.

I andre fag derimot funker den fantastisk!




I lytting følger jeg mye bedre med når jeg kan søke på alle tingene han snakker om. Jazz, men akkorder og artist, eller romantikkens komponister. Alt finnes der på wikiedia og google. Sjekk selv:)

I engelsken nå leser vi bok, men jeg hadde ikke bestemt meg for hvilken bok jeg ville lese, så jeg søkte på sider der man kan lese gratis bøker, og fant en flott en! Read Book online!

Jeg begynte med en gang å lese en studie i rødt av Sir Arthur Conan Doyle, og det var lett å lese den på siden.

Når man skriver på pc så henter vi noen ganger informasjon fra nettsteder. Men her om dagen dukket det opp flere datoer for noe som skulle ha vært på samme dag. Hva skal man tro på? Hvilken kilde er riktig? Jeg må lete meg litt videre og sjekke opp kilden min.

Det er mange der ute som ikke legger ut korekt informasjon, og man må alltid dobbeltsjekke. Det som er trøblete for mange er jo å kopiere rett av fra informasjonen. Det finnes ikke noe bedre og enklere enn det, til situasjonen kommer da læreren din har sjekket det med plagiat kontroll.

Så, alle sammen, vær forsiktig med pc og nett bruk!

Ingen kommentarer: